DISCLAIMER: Penulisan ku yang seterusnya ani hanya berpandukan opinion dan observation ku semata mata. So, bagi yang terasa jangan lah marah. Tujuan ku bukan untuk menghalang orang dari ikut ‘business’ kita tapi hanya untuk membuka mata orang yang mata nya tertutup setampik. Supaya semua orang mampu meliat situasi ani dari penjuru lain dan akan mampu menilai mana baik dan mana inda. No names will be mentioned in this post.


Masa ani hangat pasal penyekatan credit card by the Ministry of Finance. Well, orang2 yang tidak di ingini seperti scam artists dan loan sharks apa lagi… ambil kesempatan lah dorang ni. Loan sharks a.k.a along, inda usah lah ku terangkan kali ah macamana dorang operate. They simply lend you money at a very high interest rate saja. Inda perlu lagi tengok gaji atau credit details kamu. Kalau inda bayar bukan pulang ke court. Ke hospital lah kali.

Scam artist ani lah payah sikit. The latest suspected scam (suspected by me lah! suspen..haha) yang ku dangar ani berkenaan dengan tidak lain tidak bukan; kad kredit. Kelurusan jua ah, credit card kena sekat, timbul pulang sistem credit card baru.


Sistem penjualan kad visa dengan strategi MLM

Business MLM (multi-level marketing) ani menggunakan orang2 biasa macam kitani ani untuk menjualkan product bisdorang. Bagus pulang strategi ani untuk menjual serta mempromosi product business atu dengan pantas. Ianya sangat berkesan terutama untuk business yang baru di tubuhkan.

Cemani kisahnya. Sebuah company baru dari negara jiran kitani ada melantik beberapa orang kitani untuk menjadi agent untuk menolong diorang menjualkan atau mengedar kad visa. Kad visa ani bukan pulang diorang yang issue. Dorang claim kad kredit ani di issue oleh sebuah bank global dari barat. Well, banar pulang ada exist bank dan kad visa ani. Tapi, bila ku check arah main website yang dari barat ani it’s not at all a CREDIT card, it is in fact a DEBIT card. Oh well, kali ada yang ku ter miss atau inda tau tapi itu lah hakikatnya yang ku tau. Atu sudah cukup untuk mendatangkan keraguan arah ku. I even e-mail that big company dan mereka confirm kan kalau benar kad kredit yang di edarkan atu, company atu bukanlah salah satu dari merchant diorang.

Yang menjadi tanda tanya ku lagi, macam mana company ani boleh menawarkan kad kredit tanpa interest dan late charges? Yes, thats what they say. Dan mereka tidak memerlukan background checks daripada pemohon pemohon kad visa ani. Dari mana budget diorang sampai mampu menawarkan macam atu? I smell money laundering! And to top that off, para agent yang mampu menunaikan syarat2 MLM diorang atu dapat menikmati free money of not less than BND1000 setiap bulan. Sedangkan fee permohonan kad visa ani cuma dalam BND100. How is that possible? Yea lah, they might say dari penjualan kredit kad yang inda behabis atu, biasalah MLM. Tapi otak ku ani inda dapat menerima bah. Kira, everyone pay a ONE time fee of BND100 for the card tapi everyone gets BND1000 EVERY MONTH in return? Okay lah, maybe ada yang aku inda tau. But thats how I think and feel. Furthermore, its a new company. Kalau those yang ada jual product masuk akal jua dari mana datang commission nya.

Two (2) reasons kenapa I think this credit card business is a scam:

1) Ia mengenakan advance fee – in this case lagi, advance fee nya hanya sedikit (BND103). Makin tah lagi orang kitani rasa macam no harm in trying. Mun banar, banar. Inda, inda.

2) Incomenya macam dependent banar on the new recruits (Pyramid scheme) – I can’t seem to find any other source of income company ani selain dari penjualan credit card nya. No real product sold, hanya distributorship semata mata. Cubatah imagine nanti bila inda lagi ada orang kan join business ani. Habis lah jua the continuous income of the company since income nya selama ani datang dari recruitment of distributors.

Tinggalkan komen