Affiliate marketing? Pyramid Scheme?

Julai 8, 2010

Ramai juga mereka yang cuba untuk memperkenalkan program mereka sebagai ‘Affiliate marketing‘. Definasi ‘Affiliate marketing’ adalah seperti berikut:

“Affiliate marketing is a marketing practice in which a business rewards one or more affiliates for each visitor or customer brought about by the affiliate’s marketing efforts. Examples include rewards sites, where users are rewarded with cash or gifts, for the completion of an offer, and the referral of others to the site.”

Sebenarnya alasan di atas tidak mencukupi untuk mengatakan sesebuah kompeni itu berlandaskan skim piramid atau tidak. ‘Affiliate marketing’ tidak memaksa seseorang untuk merekrut orang lain untuk mendapatkan ‘reward’. Tetapi, dalam skim piramid, jika seseorang itu tidak mampu untuk merekrut member baru, dia tidak akan mendapat ‘reward’ sepertimana affiliate program yang sah. Bahkan mereka akan terkeluar dari program tersebut dan investment mereka adalah sia-sia.

One Response to “Affiliate marketing? Pyramid Scheme?”

  1. anonymous Says:

    salam, boleh kita terangkan lebih lanjut lagi tentang ID dan kenapa ia haram? kalau boleh kita post arah facebook k sebab sana lagi ramai member ID. hopefully they will understand why it is haram.


Tinggalkan komen